Biznesplan dochodowego sklepu internetowego. Podcast E-Commerce od kuchni #1

15-01-2020 | 06:00
Komentarze (4)4
E-Commerce
Kurs online WordPress dla początkujących.
Kurs online WordPress dla początkujących.
Biznesplan dochodowego sklepu internetowego - odcinek #1 podcastu e-Commerce od kuchni. To wyjątkowo praktyczny i merytoryczny biznesplan.

Najczęściej czytane

Biznesplan dochodowego sklepu internetowegoBiznesplan dochodowego sklepu internetowego. Odcinek #1 podcastu e-Commerce od kuchni.
Oglądaj cały film na YouTube:   
Biznesplan dochodowego sklepu internetowego. 1 000 000 EUR netto już w trzecim roku!

Wiedza zawarta w tym biznesplanie nabyta została podczas prowadzenia własnych sklepów internetowych, oraz projektowania i wdrożenia sklepów dla moich klientów (m. in. sklep dla Zakładów ceramicznych Bolesławiec).

Naszykowałem dla Was, moi drodzy, 20 punktów do zapisania do biznes planu Waszego dochodowego sklepu internetowego. 20 punktów pisanych krwią własnych błędów i kilku lat prowadzenia sklepów aż doszedłem do zrozumienia wszystkich wymienionych tutaj punktów, a więc podobno jest to bezcenna wiedza.

Każdy sklep jest inny. Biznes plan ma być unikatowy, ma być skonstruowany dla konkretnego biznesu, realizowanego przez konkretną osobę w konkretnym czasie i w konkretnych warunkach. Nie ma dwóch takich samych ludzi, i z tego, właśnie, powodu nie ma dwóch takich samych biznesów. Skopiowanie cudzego biznesu rzadko kończy się sukcesem, co-najmniej na dłuższą metę. Biznes plan - to dokument, który precyzyjnie opisuje co masz zrobić konkretnie Ty, w konkretnie tych realnych warunkach tu i teraz, z tym budżetem który masz żeby w zdefiniowanym przez Ciebie czasie osiągnąć zdefiniowany przez Ciebie cel. Zastanów się bardzo poważnie nad tą definicją.

Cele sklepu internetowego

1. Zerowy bilans już na koniec pierwszego roku działalności.

2. Zatrudnienie pierwszego prawdziwego pracownika (nie z rodziny i nie od wspólników).

3. Pod koniec trzeciego roku działalności sklep zarabia 1 000 000 EUR zysku netto rocznie.

Za pierwszy sukces czyli pierwszy cel dla Twojego online sklepu proponuję uznać moment gdy sklep będzie stabilnie generować przychód, wystarczający na utrzymanie samego sklepu. Czyli przedsiębiorstwo osiągnie zerowy bilans. Jeśli zrobisz to w rok albo szybciej - będzie to imponujący wynik. Bądź przygotowany czy przygotowana na to że przez pierwszy rok, raczej, będziesz dokładać do interesu z własnej kieszeni.

Za drugi sukces proponuję uznać zatrudnienie pierwszego pracownika, przy czym w taki sposób, żeby nie dokładać do jego wynagrodzenia, składek ZUS i podatków z własnego portfela. Jak pisze w książce Kwadrant przepływu pieniędzy Robert Kyosaki, biznes to korzystanie z czasu innych ludzi w taki sposób aby generować zysk finansowy. Tylko pamiętaj - nigdy nie zatrudniaj na początkowym etapie ludzi z rodziny albo od wspólników. To z dużym prawdopodobieństwem zniszczy i relacje i biznes. Pracownik to soba która pracuje za wynagrodzenie i może zostać zwolniona z pracy.

Trzeci cel do zapisania do biznes planu sklepu internetowego to konkretne zarobki. Sugeruję następujący cel: już w trzecim roku działalności Twój sklep osiąga 1 mln EUR zysku neto rocznie. To poważny i dość ambitny dla większości ludzi cel. Uważam że tego typu cele trzeba sobie deklarować zakładając biznes.

Rozdział 1 z 20: Wybór odpowiedniej niszy

  • Co sprzedawać?
  • Jaki asortyment?
  • Czego lepiej nie sprzedawać?
  • Badanie rynku.

Co dokładnie będziesz sprzedawać? Jaki dokładnie towar? Jaki dokładnie asortyment będzie mieć Twój sklep internetowy? Pamiętaj że jeden towar lepiej sprzedaje się w sklepie internetowym, inny w stacjonarnym, a jeszcze inny na portalu aukcyjnym, a jeszcze inny wymaga pozwoleń urzędowych, a jeszcze inny jest w ogólne zakazany do sprzedaży w niektórych krajach. Na każdy towar jest inne zapotrzebowanie, na każdym towarze inna marża, w każdej branży E-Handlu inna konkurencja. I to wszystko warto wiedzieć przed założeniem sklepu żeby uniknąć niespodzianek.

Rozdział 2 z 20: Grupa docelowa

Kto dokładnie jest odbiorcą konkretnego produktu akurat w Twoim sklepie? Doprecyzuj grupę odbiorców tak dokładnie, jak to możliwe. Musisz wiedzieć, jakie jest realne zapotrzebowanie na twój towar, gdzie mieszka odbiorca, jakim językiem i stylem rozmowy się posługuje, żeby tworzyć skuteczne reklamy.

Rozdział 3 z 20: Zatowarowanie sklepu

  • Skąd brać towar?
  • Jaki model współpracy z hurtownią lub producentem?
  • Jaka marża?

Skąd weźmiesz towar do sprzedaży? Masz do wyboru kilka opcji: własna produkcja, zakup wprost od producenta, zakup od polskiej hurtowni, sprowadzenie towaru z zagranicy. Warto wiedzieć jaka marża będzie w konkretnym wypadku, ile zarobisz albo stracisz na jednej transakcji w każdym wypadku.

Rozdział 4 z 20: Dotarcie do Klientów

  • Reklamy.
  • Pozycjonowanie witryny.
  • Działania przedsprzedażowe.
  • Czy warto zatrudnić agencję marketingową (tu artykuł na temat agencji marketingowych)?
  • Czy warto robić reklamy samemu?
  • Ile kosztują reklamy?

Pamiętaj że nikt nie przyjdzie do Twojego sklepu jeśli nie podejmiesz się działań reklamowych. Otóż, w jaki sposób dotrzesz do grupy docelowej? W jaki sposób poinformujesz odbiorców że istniejesz? Kto będzie opiekować się Twoimi reklamami? Jeśli zlecisz komuś - jak zweryfikować dostawcę usług marketingowych? Jak znaleźć rzetelną firmę? Ile kosztują reklamy? Chętnych wystawić Ci fakturę za usługi jest bardzo dużo, tylko że nie wiele z tego wynika. Reklamy to największy albo jeden z największych wydatków w sklepie internetowym.

Rozdział 5 z 20: Logistyka sklepu internetowego

  • Magazynowanie towaru.
  • Dostawa nieuszkodzonego towaru na czas.
  • Przyjmowanie zwrotów i reklamacji.

Jaki będzie model dostawy i w ogóle cała logistyka? Pamiętaj też o przyjmowaniu zwrotów, o wymianie towaru, o reklamacjach. Kto zadba o dostawę nieuszkodzonego towaru na czas? Będziesz prowadzić własny magazyn? A może będziesz korzystać z zewnętrznego magazynu? A może akurat w Twoim wypadku znakomicie sprawdzi się dropshipping? Jakie koszty z tym związane? Wiele przedsiębiorców na tym się poparzyli, bo myśleli że wszystko wiedzą, ale życie zweryfikowało ich pomysły - czasem wychodzi dobrze, a czasem trzeba mieć dobrą strategię, żeby logistyka nie generowała strat. Zależy co i gdzie sprzedajesz i jaki model biznesu budujesz.

Rozdział 6 z 20: Konkurencja

  • Badanie konkurencji.
  • Jak wygrać lub współpracować z konkurencją?

Kto jest Twoją konkurencją? Musisz dokładnie wiedzieć kto jest Twoją konkurencją. Warto znaleźć wszystkich realnych konkurentów, nie tylko online ale też tych stacjonarnych i dempingujących rynek na portalu aukcyjnym. Koniecznie musisz kupić towar od kilku najbardziej wypromowanych konkurentów. Musisz przećwiczyć jak wygląda obsługa zamówień, ile trwa realna dostawa towaru, jak jest zapakowany towar itd. A jeśli się uda złożyć reklamację i zbadać jak przebiega ten proces - to może być bezcenna wiedza. Musisz znać każdego konkurenta. Warto zbadać gdzie się promują, jakie ceny mają, jakie promocje mają. Jakie źródła ruchu na stronie internetowej ma każda konkurencja, jakich działań marketingowych podejmują się.

Rozdział 7 z 20: Marka, osobowość

  • Jak wyróżnić sklep na tle konkurencji?
  • Jak zbudować unikalność?
  • Jak zdobyć przewagę?

Jak już wiesz kim jest Twoja konkurencja, to teraz odpowiedź sobie na pytanie - czym się wyróżnisz wśród konkurencji? Nie warto zakładać sklepu, który będzie sprzedawać to samo, w tej samej cenie z podobnym terminem dostawy. Musisz naszykować plan, czym się wyróżnisz, w czym dokładnie Twój sklep będzie lepszy od innych. A jak znajdziesz takie punkty, zastanów się co zrobisz jeśli jutro konkurencja wprowadzi to samo.

Rozdział 8 z 20: Oprogramowanie (silnik) sklepu internetowego

  • Jakie oprogramowanie wybrać?
  • SaaS?
  • OpenSource?
  • Dedykowane?
  • Które dokładnie?

Jakie oprogramowanie do strony internetowej? Nie pytaj agencji marketingowej albo sprzedawców oprogramowania o wybór silnika do sklepu, ponieważ interesuje ich twój portfel, a nie twój sukces. Pytaj tylko i wyłącznie doświadczonych właścicieli prosperujących sklepów, porozmawiaj z kilkoma i wyciągnij wnioski. Jeśli wybierasz oprogramowanie w modelu SaaS - zapoznaj się z największymi wadami tego akurat modelu współpracy z dostawcą oprogramowania i konkretnego dostawcy. O zaletach, które i tak trzeba dzielić przez 10, dostawca oprogramowania sam Ci opowie, natomiast o wadach nie koniecznie. Jeśli wybierasz bezpłatny silnik sklepu internetowego, zastanów się ile będzie Cię kosztować jego wdrożenie, obsługa i dostosowanie do własnych potrzeb.

Tu znajdziesz artykuł o platformach sklepowych.

Rozdział 9 z 20: Oprogramowanie do obiegu dokumentów

  • Magazyn i księgowość.
  • Zgodność z prawem na bieżąco.
  • Koszt biura rachunkowego.
  • Zintegrowanie z oprogramowaniem witryny.
  • Zintegrowanie z oprogramowaniem biura rachunkowego.

Jakie oprogramowanie do prowadzenia obowiązkowych dokumentów firmowych? Czyli księgowość, magazyn, kasa, kadry i płace, majątek trwały (o ile będzie)? Księgowość w Polsce jest bardzo trudna, droga i czasochłonna, bo Polskie prawo jest bardzo skomplikowane. A do tego, księgowość musi być cały czas zgodna z bieżącymi zmianami ustawowymi. W Polsce niektóre programowe rozwiązania do zarządzania dokumentacją firmową są w miarę dobre, a niektóre są wyjątkowo fatalnie. Przy czym absolutnie brak korelacji między wielkością i rozpoznawalnością marki dostawcy oprogramowania, ceną a jakością. Nawet te najlepsze - wyglądają jak z muzeum informatyki. Ale akurat w tym wypadku najważniejsze to zgodność z prawem, przy czym na bieżąco, i użyteczność. Widok w tym wypadku nie jest najważniejszy.

Rozdział 10 z 20: Wprowadzenie towaru do sklepu

  • Zaimportowanie z hurtowni.
  • Synchronizacja z oprogramowaniem magazynowo-księgowym.
  • Aktualizacja cen i stanów.

Kto i w jaki sposób będzie wprowadzać informację o towarze do sklepu? Czyli teksty, zdjęcia, ceny, dostępność i inne dane. Jak to będzie zsynchronizowane z programem księgowym? Jeśli hurtownia udostępni Tobie 15 000 albo 150 000 jednostek asortymentu? Wprowadzisz to ręcznie? Podobno, było by to fizycznie nie do wykonania. A te rozwiązania do integracji sklepu z hurtowną, co widziałem na polskim rynku, w mojej ocenie, są bardzo słabe - jeszcze gorsze niż oprogramowanie do prowadzenia księgowości i obiegu dokumentów. Najwyżej do testowania, do próby rynku się nadają. A jeśli biznes się rozkręci, w 99% wypadków prędzej czy później trzeba będzie tworzyć dedykowane rozwiązanie, które uwzględni specyfikę akurat Twojego biznesu.

Rozdział 11 z 20: Opieka informatyczna

  • Działanie witryny sklepu 24 x 7.
  • Serwisowanie sprzętu komputerowego.
  • Aktualizacja oprogramowania magazynowo-księgowego.
  • Cyberbezpieczeństwo.

Kto i w jakiej cenie będzie opiekować się całą infrastrukturą IT w Twoim sklepie internetowym? Utrzymywanie strony internetowej w roboczym stanie 24 x 7, biurowa (nawet jeśli fizycznie to się znajduje w mieszkaniu) infrastruktura IT, czyli wszelkiego rodzaju drukarki, dostęp do internetu, utrzymywanie w roboczym i aktualnym stanie oprogramowania księgowo-magazynowego... Warto założyć kwotę na aktualizacje oprogramowania, bo księgowość musi być cały czas zgodna z prawem.

Rozdział 12 z 20: Opieka prawna

  • Regulamin.
  • Polityka prywatności.
  • Weryfikacja wszystkich umów.
  • Doradztwo.

Kto i za ile ogarnie obsługę prawną? Regulamin, polityka prywatności, weryfikacja wszystkich podpisywanych przez Ciebie umów. Musisz mieć prawnika, ogarniętego w temacie E-Commerce. Na pewno znajdziesz mnóstwo kancelarii, chętnych wystawić Ci fakturę za swoje usługi. Ale chodzi, przede wszystkim, o kompetencje, o wiedzę i realne doświadczenie w temacie E-Commerce.

Rozdział 13 z 20: Księgowość, magazyn i podatki

  • Optymalizacja podatków i kosztu usług biura rachunkowego.
  • Automatyzacja wprowadzania dokumentów. Sprawozdania.
  • Zgodność z prawem na bieżąco.
  • Standardowa cena obsługi i dodatkowych dokumentów?

Kto i w jakiej cenie zadba o poprawną księgowość w Twojej firmie? Podobnie jak z prawnikami, z pewnością znajdziesz mnóstwo biur rachunkowych, chętnych do wystawienia Ci faktur za swoje usługi. Większość z nich chętnie pokasuje Cię po 10...15 złotych za zaksięgowanie jednego dokumentu. Czy wyobrażasz sobie żeby, na przykład, Biedronka do sprzedaży każdej kajzerki wystawiła paragon, i dokumenty magazynowe, czyli PZ i WZ, a biuro rachunkowe pokasowało ich po 12 zł za każdy dokument? Dlatego musisz znaleźć biuro rachunkowe które jest dostosowane do obsługi przedsiębiorstw E-Commercowych, które będzie działało, przede wszystkim, na Twoją korzyść. A do tego nie będzie Cię naciągać na kasowanie za 3 dokumenty przy sprzedaży jednej kajzerki.

Rozdział 14 z 20: Forma prawna

  • Spółka (jaka dokładnie)? Działalność jednoosobowa?
  • Czym odpowiadasz majątkowo (Ty i Twoja rodzina)?
  • Jakie wady i zalety każdej formy prawnej?

Jaka forma prawna dla firmy? Spółka (jeśli tak, to która)? Działalność jednoosobowa? W razie działalności jednoosobowej, pamiętaj że bezwarunkowo odpowiadasz całym własnym majątkiem i majątkiem małżonka lub małżonki? Czy chcesz tego? A co na to mąż lub żona? Dobrze zapoznaj się z wadami i zaletami każdej formy prawnej i pamiętaj że w Polsce brak prawdziwych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Polskie prawo nie przewiduje odpowiednika angielskiej spółki LTD. W każdym razie narażasz na niebezpieczeństwo majątek całej Twojej rodziny, tylko że w przypadku spółki z o.o. odpowiedzialność jest uwarunkowana, natomiast w przypadku działalności jednoosobowej - bezwarunkowa.

Rozdział 15 z 20: Jurysdykcja firmy

  • Gdzie zakładać firmę?
  • Jakie wady i zalety konkretnej formy prawnej w konkretnym kraju?
  • Czy będzie to w 100% legalne?

Biorąc pod uwagę poprzedni punkt, podejmij decyzję w którym kraju zakładać firmę? Wcale nie musi to być Polska, chociaż są wypadki gdzie nie masz za wiele do wyboru. W każdym razie warto dobrze zbadać prawo, poradzić się z doradcą podatkowym. Bo, przykładowo, jeśli mieszkasz w Polsce, sprzedajesz z Polski i wyłącznie na Polskę, a do tego prowadzisz sklep w 100% samodzielnie czyli nie masz ekipy, no to jesteś skazany bądź skazana na założenie firmy w Polsce. W innych wypadkach nie koniecznie.

Rozdział 16 z 20: Kasa fiskalna

  • Czy w danym kraju istnieje (obowiązuje)?
  • Czy obowiązuje w Twoim wypadku? Od kiedy?
  • Jak je obsługiwać, serwisować?
  • Która kasa?
  • Ile kosztuje (wraz z serwisowaniem)?

Od kiedy, akurat w Twoim wypadku, obowiązuje kasa fiskalna? Czy obowiązuje? Może w wybranym przez Ciebie kraju kasy fiskalne są jedyne na półce w muzeum? A jeśli, jednak, obowiązuje, którą wybrać? Ile kosztuje? Co z nią wiąże się? W Polsce w niektórych wypadkach kasa fiskalna obowiązuje od pierwszej sprzedaży, w innych dopiero po przekroczeniu ustawowo określonej kwoty przychodów, a jeszcze w innym - da się cały czas legalnie sprzedawać bez kasy fiskalnej.

Rozdział 17 z 20: Strefy odpowiedzialności

Sporządź tabelkę ze strefami odpowiedzialności:

Nr.CzynnośćKto ponosi odpowiedzialnośćCena
1Badanie rynkuFirma X1Y1 PLN
2Zaprojektowanie i wdrożenieFirma X2Y2 PLN
3KsięgowośćFirma X3Y3 PLN
4ZatowarowanieFirma X4Y4 PLN
5Obsługa klientówSamodzielnieY5 PLN
6ZatowarowanieFirma X5Y6 PLN
7Jeżdżenie po urzędachSamodzielnieY7 PLN
............
N-1.........
N.........

Rozdział 18 z 20: Ryzyka i zagrożenia

  • Ryzyka w danym kraju.
  • Ryzyka w branży.
  • Co może pójść nie tak?
  • Plan "B"?

Co może się wydarzyć, co może pójść nie tak? Ryzyko i zagrożenia warto pisać opierając się na doświadczenie nabyte w konkretnym kraju, a nawet w konkretnym rejonie. Na przykład, w jednym kraju waluta jest bardziej stabilna w innym mniej. W jednym kraju, jak w Polsce, nieodpowiadanie na maili jest standardem, w innym kraju to może być potraktowane jako sygnał do zakończenia współpracy. W jednym kraju opóźnienie dostawy towaru o tydzień jest uznawane za standard, natomiast w innym kraju opóźnienie dostawy o parę godzin może być potraktowane jako oszustwo. W niektórych rejonach konkretnego miasta listonosz pozostawia awizo nawet nie podejmując się próby dostarczenia paczki, natomiast w sąsiedniej dzielnicy może być wszystko w porządku. Co zrobisz jak producent wycofa towar z produkcji. Co zrobisz jak okaże się że szablon graficzny, który wybrałeś lub wybrałaś, w praktyce nie sprawdza się, bo jest ciężki, nie konwertuje odwiedziny na sfinalizowane zamówienia?

Tu znajdziesz artykuł o bankructwie jednej z moich firm. Bardzo polecam do przeczytania, bo to pomoże Ci uchronić ładnych parę lat i dużo kasy.

Rozdział 19 z 20: Plan uruchomienia sklepu

  • Jakie umowy?
  • Działania techniczne, prawne, marketingowe, organizacyjne...
  • Co musisz mieć (kupić) przed pierwszym dniem sprzedaży?
  • Jak wygląda pierwszy dzień pracy sklepu?

Krok po kroku, na maksa szczególnie, co musisz wykonać, żeby uruchomić sklep internetowy. Jakie umowy musisz podpisać, co musisz zrobić od strony technicznej, od strony marketingowej, od strony prawnej, od strony organizacyjnej. Spisz wszystko co dokładnie musisz zrobić przed pierwszym dniem sprzedaży. To wcale nie znaczy że pierwsza sprzedaż odbędzie się w pierwszym dniu, bo jeśli złe poukładasz działania, szczególnie marketingowe, to i przez miesiąc (a nawet dłużej) można siedzieć bez sfinalizowanych zamówień. Ale musisz szykować się do obsługi zamówień już w pierwszym dniu roboty sklepu.

Rozdział 20 z 20: Budżet

  • Ile masz wydać przed uruchomieniem sklepu?
  • Ile kosztuje miesiąc utrzymywania sklepu?
  • Ile zakładasz na ryzyka i nieprzewidziane wydatki?

Teraz wszystko wiesz, mniej-więcej wiesz co ile kosztuje, wiesz co wykonasz sam lub sama, wiesz co dokładnie masz wykonać przed pierwszym dniem sprzedaży, bo masz rozpisane strefy odpowiedzialności, listę kroków do wykonania. Otóż, masz już możliwość wyliczyć budżet wystartowania z biznesem, budżet prowadzenia sklepu przez pierwszy rok - najlepiej z góry załóż że biznes przez pierwsze 8...12 miesięcy będzie stratny. A jeśli się uda szybciej wyprowadzić go na plus, no to pozostałą kasę najlepiej puścić na reklamy, żeby mocno zwiększyć sprzedaż. Możesz też wyliczyć, chociażby teoretycznie, opłacalność interesu. Jaka musi być skala sprzedaży, wliczając zwroty i reklamację, żeby w określonym terminie dojść do zdefiniowanych przez Ciebie celów.

Biznesplan sklepu internetowego - PDF do pobrania

Naszykowałem dla Was, drodzy czytelnicy bloga informatycznego, PDF z biznesplanem sklepu internetowego. Możecie śmiało go pobierać, wypełniać i działać! Działać! Działać!!! Nie ma szansy żeby sklep się nie udał jeśli wszystko rzetelnie zaplanujesz i bardzo precyzyjnie zrealizujesz.

Pobierz PDF bezpłatny biznesplan sklepu internetowego:
Biznesplan sklepu internetowego - PDF do pobrania

Więcej szczegółów biznesplanu dochodowego sklepu internetowego znajdziesz w podcaście na YouTube:   
Biznesplan dochodowego sklepu internetowego. 1 000 000 EUR netto już w trzecim roku!
Kurs online WordPress dla początkujących.
Kurs online WordPress dla początkujących.

Jeśli znalazłe[-a]ś w tekście, literówkę, błąd stylistyczny albo inny błąd językowy - bardzo proszę o napisanie poprawki w komentarzu pod artykułem albo przez formularz kontaktowy. Dziękuję!

Autor artykułu: Sergiusz Diundyk.

Komentarze

misiu misiu
03-04-2020 | 11:17
nareszcie, to chyba jedyny normalny biznesplan sklepu internetowego w internecie. kiedy kolejne odcinki?
Sergiusz Diundyk
03-04-2020 | 16:01
Dziękuję za komentarz. Staram się dla Was!
Następny odcinek E-Commerce od kuchni będzie w przyszłym tygodniu. Na razie nie nadążam za planem z robieniem odcinków, ale mam nadzieję że szybko się poprawię. Na YouTube w komentarzach mówicie że podoba Wam się forma prezentacji, ale to jest cholernie czasochłonne.
 Dodaj odpowiedź 
Twoja odpowiedź:

 Oświadczam że przeczytałe[-a]m Regulamin i akceptuję go w całości i bezwarunkowo.
 
Imię lub pseudonim
 
Twój komentarz
Wyślij odpowiedź
 Dodaj odpowiedź 
Twoja odpowiedź:

 Oświadczam że przeczytałe[-a]m Regulamin i akceptuję go w całości i bezwarunkowo.
 
Imię lub pseudonim
 
Twój komentarz
Wyślij odpowiedź
Sergiusz Diundyk
05-02-2020 | 19:56
Dodałem bezpłatny PDF do pobrania - biznesplan sklepu internetowego.
Partner [...]
09-12-2020 | 01:22
Zaczynam ten biznes
 Dodaj odpowiedź 
Twoja odpowiedź:

 Oświadczam że przeczytałe[-a]m Regulamin i akceptuję go w całości i bezwarunkowo.
 
Imię lub pseudonim
 
Twój komentarz
Wyślij odpowiedź
 Dodaj odpowiedź 
Twoja odpowiedź:

 Oświadczam że przeczytałe[-a]m Regulamin i akceptuję go w całości i bezwarunkowo.
 
Imię lub pseudonim
 
Twój komentarz
Wyślij odpowiedź
Dodaj nowy komentarz:

 Oświadczam że przeczytałe[-a]m Regulamin i akceptuję go w całości i bezwarunkowo.
 
Imię lub pseudonim
 
Twój komentarz
Wyślij komentarz
Zoom
Ok